Institutionens pædagogik


I forbindelse med institutionens pædagogik, har jeg observeret meget på mine lærerinders måde, at lære fra sig på, samt løse de konflikter mellem børnene som opstår. Jeg snakker generelt en del med mine laererinder og proever at forstaa den maade de arbejder paa og hvilke tanker de goer sig
I min klasse er der to lærerinder til 35 børn i et lille klasselokale. Alle ugens dage er planlagt til hver time, og der er sjældent der er tid til impulssive lege eller idéer. Dog synes jeg mine lærerinder prøver rigtig meget på, at holde en afslappet tone overfor børnene. Som sagt kan min klasse godt vaere lidt vild paa den gode maade, og til tider kraever det at man lige saetter sig igennem og for daempet dem. De giver sig rigtig god tid, til trods for at de til tider er lidt presset. Når der snakkes til børnene, løses problemer eller andet hvor børnene er involveret, så sætter lærerinderne sig på hug og taler i øjenhøjde med børnene. Dette er helt sikkert med til at gøre forholdet mellem lærerinderne og børnene meget tætte. De er gode til at tage sig af alle børnene, selvom det er svært med så mange i klassen. De gør deres bedste for at køre en form for anerkendende pædagogik, hvilket kommer helt naturligt fra mine lærerinders side. De elsker virkelig børnene højt, og vil gøre alt for, at de får den bedste mulighed videre fremad.
Det er selvfølgelig svært at finde tid til alle 35 børn, som det vil være hvor hvem som helst, når man har et tæt program hver dag. Men de gør deres bedste for at skabe gode relationer, og jeg tager i den grad hatten af for dem. Mine 2 laererinder udviser overskud og de har en aura af respekt som omgiver dem og boernene elsker dem, men de er i den grad ogsaa meget respekteret. Der bliver hoert efter naar der bliver sagt noget, og de goer et fantastisk arbejde.
Mine lærerinder har begge gået i normalskole til de var 18 – herefter har de taget pædagoguddannelsen, som har taget 3 år for dem. De siger også det er den mest almindelig måde at gøre det på. Når deres pædagog/læreruddannelse er taget i Vietnam, skal de færdigstuderende søge job i forskellige skole /børnehaver for at få et arbejde. I Hoa Thuy Tien gør man det, at man får en færdigudlært ind til en slags test, hvor man gerne vil se vedkommende undervise. Er man herefter tilfreds med hvad man har set, og med den samtale man også har med vedkommende, kan der ske en ansættelse.
Hoa Thuy Tien hører under undervisningsministeriet, og har derfor nogle fag og ting, som de er underlagt at undervise i – en form for læseplan. Dog har Hoa Thuy Tien også lov til selv at tilvælge andre fag, som de ønsker at undervise i. Heriblandt er Kung-Fu undervisning blevet tilvalgt, for at styrke børnenes motorik, samtidig med det er en gammel vietnamesisk tradition.
I forbindelse med undervisningen lægges der vægt på at udvikle børnene indenfor følgende punkter:
-          Viden
-          Selvsikkerhed
-          Motorik
-          Selvstændighed
-          Moral
-          Fysik
Efter baade at have snakket og observeret mine lærerinder har de slaaet fast, at for dem er det utroligt vigtigt at sikkerheden er i orden for børnene. Herudover så vil de rigtig gerne udvide børnenes selvtillid og selvværd, og det arbejdes der rigtig meget på. I øjeblikket danser boernene derudaf, da de snart skal til eksamen i dans. Det er en udfordring, som er meget svært for nogle og nemt for andre. Drengene har det svaert i min klasse, men mine laererinder er gode til at faa dem igennem, ogsaa selvom drengene mere har lyst til noget andet. 
Læringsmiljøet i min klasse er utroligt åbent og ligetil. Det er meget vigtigt for mine lærerinder at det er okay at fejle, bare man retter fejlen. Der lægges vægt på at børnene har et godt forhold til hinanden, således at de ikke er bange for at svare forkert, bliver drillet eller andre ting i forbindelse med undervisningen. Det er en utrolig behagelig klasse at være en del af, hvor tillid, venskab, respekt, humor og udfordringer har meget store værdier. Desvaerre skal mine 2 laererinder ikke vaere i A4 efter sommeren, da den ene er gravid og den anden skal flytte til en anden klasse. Det er de meget kede af. Jeg har en meget stor respekt for mine 2 laererinder og jeg beundrer dem meget.

En typisk uge i min klasse kan sagtens se ud som nedenstående. Hver uge variere selvfølgelig efter hvilke emne skolen har. Det kan være at de har om trafikken, kendte personer, kvindedagen osv.


Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Formiddag:
*Lære bogstaver /lyde
*klaver-undervisning
*Udenfor og røre sig – spille fodbold.
*Historie-fortælling
*Kaste gribe bold – hoppe øvelser udenfor.
*Fri leg
*Matematik
*Computer-rummet.
*Løbe udenfor, og få rørt sig. Spille bold
*Musik – lære sange/remser.
*Udenfor og løbe stærkt og lege.
*Indendørs fri leg.
*Billedkunst
* Kung-Fu undervisning
*Udenfor og spille fodbold.
*Fri leg indenfor.
Eftermiddag:
*Rengøring af legetøj.
* Børnene øver sig i stave og ordkort.
* Klaver-undervisning for 2. halvdel af klassen.
*Fri leg.
*Historie-fortælling ud fra billeder.
*Udendørs aktivitet – fodbold J
* Fri leg
* Lære børnene om brugen af en bog.
*Engelskundervisning
*Udviklende tænke øvelser.
*Danseundervisning
*Fri leg
*Gentagelse af sang/remser.
*Fortælle historie udfra billeder.
*Tegne-undervisning
* Fri leg
*Lære klokken at kende.
* Engelsk-undervisning.
*Lege med lego.
*Fri leg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar